cialis soft 20mg
You are here: Home Články Six Stars Jachting až do obývačky

Jachting až do obývačky

E-mail Tlačiť PDF
Užívateľské hodnotenie: / 3
SlabéDobré 

Hovorí sa im aj lietajúce koberce. Špeciálne upravené katamarány triedy Extreme 40 dávajú jachtingu nový rozmer. Vďaka súťaži Extreme Sailing Series, ktorej popularita z roka na rok narastá. Holandským majstrom sveta Mitchovi Boothovi a Herbertovi Drecksenovi už musí byť jasné, že to bol dobrý nápad.





Práve oni prišli s myšlienkou zdvojnásobiť dĺžku Tornada (najrýchlejšia olympijská plachetnica) a vyrobiť ešte rýchlejšiu pretekársku loď. Francúzsky olympijský víťaz z Barcelony 1992 Yves Loday vymyslel v roku
2005 dizajn prvého prototypu lode z karbónových vlákien. Dostala názov Extreme 40 a dnes ju vyrábajú vo švédskych lodeniciach. Ten názov si zaslúži. Ide vskutku o extrémne dvojtrupové plavidlo schopné vyvinúť rýchlosť až 35 uzlov (64,8 km/h). Aj vďaka plachte s plochou 78 metrov štvorcových. Väčší vietor ich často ľahko odlepí z vodnej hladiny, preto tie „lietajúce koberce“.

Adrenalín na štvrťhodinku
Do centra pozornosti však plavidlá dostala až Extreme Sailing Series, pôvodne iShares Cup. Revolučná séria pretekov v európskych prístavoch, ktorá sa snaží dostať jachting bližšie k ľuďom. Nadnesene povedané − až do obývačky. Na rozdiel od pretekov okolo sveta či dlhých regát, keď jachty zahliadnete len kde-tu, máte účastníkov série Extreme Sailing takmer ako na dlani. Systém súťaže sa prispôsobuje divákovi. Jedno kolo vo vhodne zvolenom prístave trvá zvyčajne štyri dni, počas ktorých si môžu užiť rozjazdy jednej lode proti
druhej i klasické preteky, ktorých dĺžka nezvykne presiahnuť 15 minút. Deväť vybraných posádok absolvuje v priebehu jediného dňa šesť až osem jázd blízko pri brehu tak, aby si diváci mohli vychutnať každý manéver či pokyny skiperov. Za každú z jázd získavajú body, ktorých súčet na konci štvordňového zápolenia určí víťaza podujatia. „Je to skutočný adrenalín. Akési jachtárske divadlo. Keď som ho vlani objavil, okamžite som si ho zamiloval. Očarila ma intenzita krátkych rozjázd, v ktorých až do momentu, kým nepretnete pomyselnú cieľovú čiaru, nie je nič jasné. Učím sa pri tom aj ako jachtár. Pravdupovediac, netušil som, že ma čosi takéto dokáže s čím som sa v jachtingu doteraz nestretol. A ten piaty člen na palube? Aj to je príjemná zmena. Mám rád návštevy,“ smeje sa Hagara. V aktuálnej sezóne háji farby tímu Red Bull. Ako inak, v úlohe skipera.

Peyron aj Booth
Prebiehajúci ročník má na palube mnoho zvučných jachtárskych mien. Vlaňajšieho konečného víťaza Oman Sail Masirah kormidluje francúzska legenda Loic Peyron, účastník Vendéé Globe i tohtoročného Amerického pohára na palube lode Alinghi. Na palube The Ocean Racing Club velí sám Mitch Booth, jeden z autorov nápadu postaviť loď Extreme 40. Sicílska posádka Trapani The Sailing Seacily zasa vsadila na domáce eso Gabriela Bruniho, ktorý desať rokov bojoval na olympijských tratiach. „Ponúkame niekoľko skutočných jachtárskych es, ktoré už stihli viac ráz oboplávať svet,“ nezabudol sa pochváliť riaditeľ spoločnosti OC Events Gilles Chiorri.

Smelé plány
V sicílskom prístave Trapani sa minulý mesiac konalo predposledné kolo tohtoročnej série. Záver zabezpečila španielska Almeria (9. – 12. októbra). Tam sa účastníci mali dozvedieť aj dejiská budúcoročných kôl, ktoré sľubujú ešte väčší jachtársky zážitok. Počet lodí by mal narásť na jedenásť. Jedno kolo potrvá päť dní. Prvé dva dni budú na programe dlhé etapy, potom sa účastníci posunú bližšie k divákom. A možno aj na štadióny, ak to podmienky dovolia. Mark Turner: „Chceme expandovať na všetkých frontoch. Do centier miest, na
rieky, jazerá. Zmeniť spôsob, akým sa dnes ľudia pozerajú na svet jachtingu. Aj prostredníctvom webu či televíznych obrazoviek. “Smelé plány. Až čas ukáže, či si organizátori neukrojili predsa len príliš veľký kúsok koláča. Prvé ázijské kolá po premiérových troch európskych ročníkoch sa však stretli s veľkým ohlasom. Zo šesťdesiatich prístavov oslovených pre ročník 2011 prejavilo záujem osemnásť.

Ako prázdniny
Francúzsky jachtár Loick Peyron neplánuje chýbať na štarte ani budúci rok. „Vážim si tú možnosť. Veľmi dobre viem, aké ťažké je ukázať ľuďom na brehu čaro jachtingu a toto je jedna z možností. Na veľkých lodiach, ktoré potrebujú miesto na ukotvenie, hlboké vody a zaberú veľkú časť prístavu, by zorganizovať čosi také možné nebolo. Lode Extreme 40 sú však malé, ich prenášanie nie je také náročné a na vode je s nimi skutočne zábava. Aj pre mňa. Užiť si len niekoľko krátkych rozjázd a nemyslieť pritom na logistické prekážky, ako pri dlhočizných regatách, beriem ako prázdniny,“ priznal Peyron, tak pohltiť,“ priznal bretónsky jachtár Yann Guichard, víťaz dvoch podujatí vlaňajšieho ročníka a skiper posádky Grupe Edmond de Rothschild na oficiálnej stránke podujatia.



Miesto pre hosťa
Ak sa vám to ešte stále nezdá zaujímavé a máte dosť peňazí či silný vplyv, zaplaťte si miesto priamo na lodi. Je nepísaným pravidlom súťaže, že štvorčlennú posádku dopĺňa piaty člen ako hosť či pozorovateľ. Každá z postavených lodí má pre nich špeciálne miesto. Hoci sa piaty člen posádky len prizerá, aj tak je to pre loď mierna výhoda. Hosť zvyšuje hmotnosť plavidla a pomáha so zaťažovaním lode. Pravda, pod jednou podmienkou. Pri silnejšom vetre (nad 20 uzlov) zostáva na brehu a členovia posádky si namiesto jeho vítania na palube navliekajú záchranné vesty. Prevrátiť katamarán Extreme 40 nie je pri veternom počasí nič nezvyčajné. Ani divadlo s názvom Extreme Sailing nemieni zbytočne riskovať.

Bavme sa jachtingom
Po francúzskom prístave Sete a anglickom Cowesi zavítal novodobý jachtársky cirkus koncom augusta k brehom Baltického mora – do nemeckého prístavného mestečka Kiel, kam si ho v priebehu štyroch dní prišlo pozrieť odhadom 65-tisíc divákov. Nebyť daždivého počasia, možno by sa číslo vyšplhalo ešte vyššie. Rok predtým brehy nemeckého prístavu lemovalo 80-tisíc nadšencov. Riaditeľ spoločnosti, ktorá podujatie zastrešuje a organizuje, Mark Turner: „V porovnaní s motoristickým športom sme stále malou vecou, ale s takou formulou 1 to pokojne môžete porovnať,“ tvrdí na stránkach magazínu The Red Bulletin. „Aj u nás dochádza k zrážkam a lode sú rýchlejšie ako tie, ktoré má verejnosť zvyčajne k dispozícii. Robíme to všetko s jediným cieľom, a to je
zabaviť divákov i seba. Chceme sa baviť jachtingom.“ Booth, Drecksen a Loday by určite súhlasili. Katamarán Extreme 40 vymýšľali a stavali s heslom: akcia a zábava.

Divákom na očiach
Načo tajiť, aj tento druh zábavy je zameraný predovšetkým na biznis, no aj profesionálni jachtári začínajú podliehať jeho čaru. „Je to najzaujímavejšia forma jachtingu, s akou som sa stretol. Počas pretekov nemáte vôbec čas obzrieť sa späť, musíte sa rozhodovať bleskovo. Keď som sa po jednom podujatí vrátil znovu k normálnej plachetnici, mal som pocit, že stojím na mieste,“ cituje The Red Bullettin 44-ročného Rakúšana Romana Hagaru. Pre olympijského víťaza zo Sydney 2000 a Atén 2004 (spolu s Hans-Peterom Steinacherom) v triede Tornado bola dlho jeho disciplína najobľúbenejšia. Vlani objavil novú zábavku – Extreme Sailing Series. „Na olympiáde sme vyplávali a v nejakom momente na určitom mieste sme sa stretli s hlúčikom divákov. Teraz nás majú stále na očiach a to je niečo, 50-ročný námorný vlk z Nantes. „Verte mi, nie je to len môj názor.“


Parametre lodí Extreme 40
Dĺžka: 12,19 m
Materiál: karbónové vlákna
Výtlak: 1250 kg
Výška sťažňa: 18,89 m
Plocha hlavnej plachty: 78 m2
Plocha kosatky: 25 m2
Maximálna možná rýchlosť: 35 uzlov (64,8 km/h)
Dizajnér: Yves Loday


Yann Guichard: Je to skutočný adrenalín. Akési jachtárske divadlo. Kým nepretnete cieľ, nie je jasné nič.

Mark Turner: Chceme zmeniť spôsob, akým dnes ľudia nazerajú na svet jachtingu.

 
avana dapoxetine